ترند - Trendسلايد رئيسي

بالفيديو|| “حاسبوا المتحرش البرازيلي” سائح يتحرش بفتاة مصرية يثير الغضب في مصر وحملات ضده في بلاده

تصدر هاشتاغ “حاسبوا المتحرش البرازيلي” منصات التواصل الاجتماعي، اليوم الأحد في مصر، عقب قيام طبيب برازيلي جاء إلى مصر بغرض السياحة بالتحرش بفتاة مصرية.

حاسبوا المتحرش البرازيلي

بدأ انتشار الهاشتاغ حينما نشر الطبيب البرازيلي، فيكتور سورينتينو، من خلال خاصية القصص القصيرة عبر حسابه الشخصي على موقع “انستغرام”، والذي يتابعه قرابة المليون شخص، مقطع فيديو ظهر فيه وهو يتحدث مع فتاة مصرية كانت تبيع ورق البردي واستغل عدم معرفتها بلغته وبدأ يتكلم بألفاظ مسيئة بينما هي تبتسم له، ونشر مقطع الفيديو على حسابه في انستغرام بقصد السخرية مما أثار الغضب ضده في البرازيل ومن بعدها في مصر.

وتمت ترجمة الفيديو الذي صوره المتحرش البرازيلي خلال حديثه مع الفتاة، وقام عبد الرحمن بنشر ما ورد ضمنه، مع توضيح للحادثة في حسابه الرسمي على موقع فيسبوك قائلاً: “من أيام دكتور برازيلي شهير اسمه فيكتور سورينتينو عامل ميكس ما بين الطب والblogging وهو influencer ف البرازيل عنده متابعين مقربين ع المليون، كان بيزور مصر بغرض السياحة، وفي زيارة أحد المتاحف كانت بنوتة مصرية شغالة هناك بتوريه ورق بردي وهو بيصور Instagram Story فاستغل أنها مش فاهمة اللغة قوي وفضل يقولها إيحاءات جنسية وهي مش فاهمة قوي هو بيقول أيه فقاعدة بتبتسم وتشاور براسها على أساس أنه أكيد بيشكرها أو بيقول حاجة لطيفة وهو قاعد يضحك ويتمسخر”.

وأضاف: “الستوري اتنشر في البرازيل وبعض الناس المحترمة اللي عندها كرامة اتضايقت منه وعملوا حملة منظمة على الراجل رافضين للتحرش الجنسي اللفظي اللي اتعمل مع البنت واللي قذارته أضعاف بسبب استغلاله لحد لطيف مش فاهم لغته وبيتعامل معاه بحسن نية عشان يعمل بيه ستوري يضحك بيها الناس”.

وتابع: “الشباب هناك اتواصلوا مع صفحة سبيك أب في مصر وشرحولهم كل ده وبعتوا ترجمة الكلام اللي ف الفيديو مع تسجيل ليه (هحط كل ده ف الكومنتات للي حابب يشوف بنفسه) وده كانت ترجمة الكلام اللي وصل منهم بظبط:
الدكتور ده بعد الفضيحة اللي اتفضحها هناك، بكل بجاحة رجع عشان يبيض صورته وعمل زي أي متحرش وحاول يدعي انه كان “بيهزر” ومش قصده حاجة”.

وأضاف: “توصل البجاحة انه يرجع يصور مع البنت فيديو تاني ويفهمها بس انه كان في سوء تفاهم من غير ما يوضحلها هو قال ايه عنها ولا أن كان في كلام جنسي ولا أن البرازيل كلها شافت القرف اللي هو عمله، وهي برضه عشان مش فاهمة بكل لطافة وافقت تصور معاه فيديو، اللي متابعينه فضله يطبلوله عليه عن قد أيه هو إنسان عظيم وأخلاقه نبيلة عشان تواضع وقرر يوضح للناس أنه كان بيهزر وان الناس ديه بتحقد عليه عشان هو ناجح ومشهور”.

وختم بالقول: “احنا بنطالب النيابة تاخد ضده إجراء ويتحاسب على التحرش والإهانة اللي أجرمهم في حق أختنا المصرية اللي بترحب بيه وبتضايفه وتساعده ف بلدها بكل ذوق واحترام وحسن نية، وتستاهل كلنا ندعمها ونقف ف ضهرها عشان تجيب حقها من الإنسان الحقير اللي تجاوز ف حقها.
كرامتها من كرامتنا، وكرامتنا مش مستباحة”.

تفاعل المتابعين

أثارت الحادثة غضب المتابعين في البرازيل ومصر على حد سواء، وبدأت الأصوات تتصاعد للمطالبة بمحاسبة المتحرش البرازيلي.

كتب حساب محمود: “يا ريت المسؤولين يتحركوا بسرعه ويجيبوا الواد ده، كمان يا ريت يحسّوا بفشلهُم أن الانتفاضة بدأت من نساء البرازيل ومواقع التواصل في البرازيل، خلّوا عندكم دم بناتنا مُش سهله يتعمل منهم ماده للسُخريه”.

قال حساب حسام: “الزبالة ده لازم يتحاسب مش كفاية الحيوانات اللي هنا هي ناقصه، حاسبوا المتحرش البرازيلي”.

ونشر حساب، تامر، صورة توضح موقف النسويات في البرازيل من المتحرش البرازيلي، معلقاً عليها بالقول : ” حاسبوا المتحرش البرازيلي”.

وكتب حساب، إسلام شوقي: “حاسبوه و محدش يقول معاه جنسية
إحنا بنتهان بره ونتحاسب ومفيش دكر بيتكلم يبقي نحاسب ع الأقل لو عندنا كرامة و يترحل زي الكلاب حاسبوا المتحرش البرازيلي”.

نشر طارق أبو شريف الفيديو الذي صوره المتحرش البرازيلي معلقاً عليه بالقول: “هذا الفيديو الذي نشرة المتحرش البرازيلي المشهور بإحدى بناتنا العفيفات، ولأنه يعلم أن لغته البرتغالية التي يتحدث بها لن تُفهم، تمادي في وقاحته، لكن الله أراد له الفضيحة والخزي، رغم أن هذه الفتاة لم تكن تمارس أكثر من عملها، وللعلم هذا الوقح لازال في مصر “.

مواضيع ذات صِلة : هاشتاغ أندرو بخطر يتصدر منصات التواصل الاجتماعي ومناشدات لتدخل الجهات المعنية في السعودية

وقال حساب تولستوي: “مشوفتش في بجاحة الصحف والمواقع الإلكترونية في مصر، الصحافة البرازيلية بقالهم يومين مكسرين الدنيا وهنا في مصر مستنيين التعليمات ينشروا ولا لا
وحدث ولا حرج (منظمات المجتمع المدني) في مصر مستنيه الصِّحافة تتكلم علشان يرددوا وراهم
مش مهم الكرامة، حاسبوا المتحرش البرازيلي”.

شاهد أيضاً : معلومات مهمة عن يوم المرأة العالمي.. تعرف إليها

بالفيديو|| "حاسبوا المتحرش البرازيلي" سائح يتحرش بفتاة مصرية يثير الغضب في مصر وحملات ضده في بلاده
بالفيديو|| “حاسبوا المتحرش البرازيلي” سائح يتحرش بفتاة مصرية يثير الغضب في مصر وحملات ضده في بلاده

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى